Dramatisch grammaticaonderwijs

Doelgroep: MVT-docenten

Lengte van de training: 1 dagdeel (maximaal 4 uur - exacte tijden in overleg)

Vorm: De training zal als maatwerk op de eigen school worden uitgevoerd. Individuele inschrijving voor deze training is niet mogelijk. 

Voorwaarden: Voor het volgen van deze training is naast een lesbevoegdheid MVT geen specifieke vooropleiding vereist. Ook zelfstudie is voor/na de training niet vereist. 

 

Inhoud van de training: 

Ich weiße die Antwort nicht. I just finished my homework. Je voudrais de lait.

Als MVT-docent word je regelmatig met mondelinge uitspraken zoals hierboven beschreven geconfronteerd. In schriftelijke invuloefeningen kunnen de leerlingen de grammatica vaak wel correct toepassen, maar mondeling niet. Uit onderzoek is gebleken dat theatertechnieken – zoals het werken met standbeelden, uitbeelden en korte scenes – helpen om grammatica zo te automatiseren dat leerlingen die grammatica ook tijdens het spreken correct kunnen gebruiken.

Tijdens deze training worden werkvormen in de praktijk ervaren en voorzien van theoretische achtergrondinformatie over taalverwerving.

  • Het fasemodel ‘Dramagrammatik’
  • Het ervaren van concrete werkvormen bij iedere fase van het fasemodel
  • Theoretisch kader m.b.t. grammaticaverwerving/grammaticabeheersing/taalverwerving
  • Vertaalslag naar de eigen lespraktijk
Inschrijven