Examentraining MVT
Doelgroep: MVT-docenten
Lengte van de training: 1 volledige dag training (maximaal 8 uur - exacte tijden in overleg) en een ontwerpsessie van 1 dagdeel (maximaal 4 uur - exacte tijden in overleg)
Vorm: De training zal als maatwerk op de eigen school worden uitgevoerd. Individuele inschrijving voor deze training is niet mogelijk.
Voorwaarden: Voor het volgen van deze training is naast een lesbevoegdheid MVT geen specifieke vooropleiding vereist. Ook zelfstudie is voor/na de training niet vereist.
Inhoud van de training:
In het kort: in deze cursus leren we je hoe je in 5 stappen een examentraining voor het CE Frans, Duits, Engels of Spaans neerzet waarvan je leerlingen zeggen: ‘Ik heb veel geleerd en het was nog leuk ook’. Je examentraining wordt motiverender, effectiever en uitdagender.
HERKENBAAR?
- Je hebt ongemotiveerde leerlingen voor je neus.
- Je leerlingen vinden het saai om eindeloos te oefenen.
- Je leerlingen lijken nauwelijks een inspanning te willen leveren. Andere vakken gaan altijd voor.
- Je weet niet zo goed hoe je het anders kunt doen.
- Je bent ontevreden met het resultaat, zeker als je het resultaat afzet tegen de inspanning die het jou heeft gekost.
- Je wil meer interactie met je leerlingen.
- Je bent op zoek naar afwisseling.
Wij leren je graag hoe je een goede examentraining inricht. Hoe je ervoor kunt zorgen dat je leerlingen groeien en vooruitkomen, zonder dat ze gaan zitten lummelen of kletsen.
Dit is geen ‘gewone’ cursus waarin je lessen ontwerpt die leerlingen aanzetten om eindeloos te oefenen met examenteksten. Dat vinden wij namelijk niet effectief. Diep respect voor de docenten die deze manier van werken wekenlang volhouden en zich in het zweet werken, terwijl hun leerlingen achterover hangen en denken: ‘Ik ga straks wel oefenen in de meivakantie’.
Door de jaren heen hebben wij veel geleerd over het motiveren van leerlingen en over effectieve manieren om van leerlingen betere lezers te maken. In deze cursus leren wij je al onze inzichten.
- dat een goede examentraining een logische opbouw kent;
- dat leerlingen tijdens het oefenen met examenvragen veel met elkaar samenwerken;
- dat leerlingen inzicht krijgen in hun sterke en zwakke punten;
- dat de examentraining een gepersonaliseerd aanbod kent;
- dat er voldoende afwisseling is in het oefenmateriaal;
- en dat de training leidt tot betere resultaten.
Je krijgt de tools & kickstart om nog tijdens deze dag aan het ontwerp van je examentraining te werken. Je kunt dat individueel doen of met collega’s uit het hele land. Er is veel ruimte voor uitwisseling, zodat je niet al het werk alleen hoeft te doen.
Je krijgt concrete tips en handigheidjes die je kunt toepassen om je training aantrekkelijk en leerzaam te maken.
Dag 1 (volledige dag):
Op dag 1 lopen we alle 5 de stappen door waaruit een goede examentraining zou moeten bestaan:
- motiverende start
- sterkte-zwakte analyse
- deelvaardigheden oefenen
- proefexamen
- het centraal examen
We koppelen aan stap 1 t/m 4 concrete werkvormen en je gaat die werkvormen ook ervaren.
Aan het eind van de dag:
- kun je een examentraining opzetten die uit 5 logische stappen bestaat;
- kun je bij elke stap concrete werkvormen inzetten;
- heb je materiaal dat je direct kunt inzetten bij je eigen leerlingen;
- Beschik je over instrumenten die je als docent in kunt zetten om je leerlingen inzicht te geven in de stand van zaken (en hiaten);
- zit er meer maatwerk in je examentraining;
- beschik je over alternatieve, motiverende werkvormen bij examenteksten;
- beschik je over werkvormen voor het bespreken van gemaakte proefexamens: hoe ziet een effectieve bespreking van een examen eruit? Welke rol kan de leerling hier zelf in spelen?;
- heb je ideeën over de verwerving examenvocabulaire: welke woorden laat je leren en welke niet? Hoe zorg je ervoor dat leerlingen zich eigenaar gaan voelen van de vocabulaireverwerving?;
- heb je enorm veel zin in het opzetten van deze examentraining;
- en ben je deel geworden van een groep docenten die samen gaat werken aan hun examentraining.
Dag 2 (1 dagdeel):
Vele handen maken licht werk is de leidende gedachte achter deze online middag. Tijdens deze training zetten we elkaars talenten in om samen een circuit te maken dat je kunt inzetten voor je leerlingen.
Aan het eind van de middag:
- heb je een kant-en-klaar circuit in handen dat je direct kunt gebruiken in je eigen examentraining;
- in dit circuit komen diverse examenonderdelen aan bod;
- leerlingen kunnen binnen dit circuit op hun eigen niveau oefenen;
- het circuit is dus onderdeel van stap 3: deelvaardigheden oefenen.