Motiverend literatuuronderwijs MVT
Doelgroep: MVT-docenten
Lengte van de training: 1 volledige dag (maximaal 8 uur - exacte tijden in overleg)
Vorm: De training zal als maatwerk op de eigen school worden uitgevoerd. Individuele inschrijving voor deze training is niet mogelijk.
Voorwaarden: Voor het volgen van deze training is naast een lesbevoegdheid MVT geen specifieke vooropleiding vereist. Ook zelfstudie is voor/na de training niet vereist.
Inhoud van de training:
Leerlingen waarderen in de literatuurlessen opdrachten waarbij zij hun taalvaardigheid ontwikkelen. Tijdens deze training word je voorzien van een breed scala aan activerende werkvormen die leerlingen betrekken bij de literaire werken en mondeling en schriftelijk doeltaalgebruik uitlokken. Leerlingen komen op die manier tot meer diepgang en kunnen zich niet meer onttrekken aan de literatuur- en fictielessen.
Daarnaast staat het creëren van een stimulerende leesomgeving op het programma. Hoe stimuleer je vrij lezen en hoe help je leerlingen bij het kiezen van het juiste boek.
Lees meer:
Programma ochtend:
- Bedoeling/nut van literatuuronderwijs
- Breed scala aan werkvormen bij de 4 gangbare benaderingen; tekstgericht, contextgericht, taalgericht en lezersgericht
- Inzichten n.a.v. recent onderzoek op het gebied van literatuurdidactiek
- Lezen met de leessandwich; werken met werkvormen voor, tijdens en na het lezen
Programma middag:
- Schaven aan eigen literatuurles(senreeks)
- Vrij lezen en het creëren van een stimulerende leesomgeving
- Steun voor leerlingen bij het vinden van het juiste boek
- Ter overdenking: toetsing