Rijk lezen MVT
Doelgroep: MVT-docenten
Lengte van de training: 1 volledige dag (maximaal 8 uur - exacte tijden in overleg)
Vorm: De training zal als maatwerk op de eigen school worden uitgevoerd. Individuele inschrijving voor deze training is niet mogelijk.
Voorwaarden: Voor het volgen van deze training is naast een lesbevoegdheid MVT geen specifieke vooropleiding vereist. Ook zelfstudie is voor/na de training niet vereist.
Inhoud van de training:
In leeslessen is de kern de laatste jaren verschoven van ‘begrijpen wat er staat’ naar ‘vragen beantwoorden’. Vragen beantwoorden leidt echter niet tot tekstbegrip en leerlingen vinden het nog saai ook. Bij rijk lezen is de leerling actief, staat de inhoud centraal en zijn er geen controlevragen aan het eind. Door opdrachten voor, tijdens en na het lezen komt de lezer tot dieper tekstbegrip. Opbrengst: Leerlingen ontwikkelen een positieve leeshouding, worden betere lezers en scoren uiteindelijk beter op het examen.
Op het programma van deze training staan:
- Hoe motiveer je leerlingen voor lezen?
- Werken vanuit de onderste lagen van de leespiramide; rijk lezen en natuurlijk lezen.
- Het maken van een doorlopende leerlijn leesvaardigheid
- Sandwich lezen: werken met opdrachten voor, tijdens en na het lezen (gekoppeld aan andere vaardigheden)
- Werkvormen t.b.v. woordenschatverwerving
- Een aantal alternatieve verwerkingsopdrachten bij het lezen van CITO-teksten
- Theoretische achtergrondinformatie leesvaardigheidsverwerving
- Zelf een rijke leesles ontwerpen