Spreekvaardigheid met 30 leerlingen
Doelgroep: MVT-docenten
Lengte van de training: 1 volledige dag (maximaal 8 uur - exacte tijden in overleg)
Vorm: De training zal als maatwerk op de eigen school worden uitgevoerd. Individuele inschrijving voor deze training is niet mogelijk.
Voorwaarden: Voor het volgen van deze training is naast een lesbevoegdheid MVT geen specifieke vooropleiding vereist. Ook zelfstudie is voor/na de training niet vereist.
Inhoud van de training:
Wil je graag spreek- en gespreksvaardigheid oefenen én evalueren in een klas met 30 leerlingen, maar zie je niet goed hoe je dat kunt organiseren? Tijdens deze praktische studiedag leer je hoe je je lessen zo kunt inrichten, dat alle leerlingen doelgericht met de spreekopdrachten aan de slag gaan en blijven. Naast motiverende werkvormen die nauwelijks voorbereidingstijd vragen, komen (formatief) beoordelen, het geven van feedback, het inzetten van peerfeedback, mogelijkheden om te differentiëren en de laatste inzichten op het gebied van ‘doeltaal als leertaal’ aan bod.
Ochtend programma:
- De huidige doorlopende leerlijn spreek- en gespreksvaardigheid onder de loep: wat is de bedoeling?
- De succescriteria van/een theoretisch kader bij een doelgerichte en effectieve inzet van spreek- en gespreksvaardigheidsopdrachten in klassen met 30 leerlingen.
- Een breed scala aan praktische werkvormen die het spreken in de doeltaal door leerlingen uitlokken – voor zowel onder- als bovenbouw.
- De mogelijkheden van ‘scaffolding’ voor het verbeteren van spreekvaardigheid
Middag programma:
- Het belang van compenserende strategieën
- Het inzetten van (peer)feedback
- Mogelijkheden om (formatief) te beoordelen / vorderingen van leerlingen in kaart te brengen.
- Actuele inzichten n.a.v. onderzoek op het gebied van doeltaal als leertaal en ideeën om het eigen doeltaalgebruik en dat van leerlingen effectiever in te zetten.